13 januari 2021
0 0 0
Vrouw stelt zich voor via laptop op eerste werkdag

Je eerste werkdag in coronatijd: hoe pak je dat aan?

Het (digitale) sollicitatiegesprek heb je goed volbracht en je bent ook uit het arbeidsvoorwaardengesprek gekomen. Gefeliciteerd, je kunt aan de slag bij je nieuwe werkgever! Helaas start je op dit moment anders dan normaal door het vele thuiswerken. Hierdoor is het leren kennen van je nieuwe collega’s, je werkzaamheden en het bedrijf een stuk lastiger.

Hoe zorg je toch voor een geslaagde start? Een aantal tips:

  1. Plan digitale kennismakingsgesprekken in
  2. Stel jezelf voor
  3. Bereid je goed voor op je eerste werkdag 
  4. Regel een goede thuiswerkplek
  5. Maak goede afspraken
  6. Houd je aan de corona-maatregelen
  7. Neem een actieve houding aan
  8. Neem zelf initiatief
  9. Vraag feedback
  10. Leg de lat niet te hoog voor jezelf

1. Plan digitale kennismakingsgesprekken in

Het leren kennen van jouw nieuwe collega’s gaat lastiger dan normaal. Nodig (directe) collega’s uit voor een digitaal videogesprek. Zo leren jullie elkaar kennen en kunnen ze gelijk iets vertellen over de afdeling waarop ze werken en hun werkzaamheden.

2. Stel jezelf voor

Een rondje langs alle collega’s om ze een hand te schudden zit er nu niet in. Maar er zijn ook andere manieren om jezelf voor te stellen. Juist in deze tijd is het goed om te laten weten dat jij bent gestart en wat je in het bedrijf gaat doen. Stel jezelf daarom digitaal voor. Stuur op jouw eerste werkdag een e-mail naar je afdeling of naar het gehele bedrijf om jezelf voor te stellen. Of plaats een berichtje op het intranet, als ze dat gebruiken in jouw bedrijf. Vertel wie je bent, wat je gaat doen en dat je graag kennismaakt met iedereen. Zo weten ze dat ze een kennismakinggesprek met je kunnen verwachten, en voor welke werkzaamheden of vragen ze voortaan bij jou terecht kunnen.

3. Bereid je goed voor op je eerste werkdag

Weet, voordat je eerste werkdag begint, wat de bedoeling is. Iedereen moet nu zoveel mogelijk thuiswerken, maar het kan zijn dat jij op kantoor start. Brengt jouw leidinggevende jouw werkspullen thuis of moet je ze op de eerste werkdag, of misschien zelfs daarvoor al, zelf ophalen? Wat de werkwijze ook is: maak hierover van tevoren afspraken met je leidinggevende. Zodat je op jouw eerste werkdag niet voor verrassingen komt te staan.

4. Regel een goede thuiswerkplek

Als je thuis moet werken, is het belangrijk dat je een goede thuiswerkplek hebt. Zorg voor een plek in huis waar je niet afgeleid kunt worden door eventuele huisgenoten. Regel een goede stoel, tafel en een beeldscherm (misschien kan je nieuwe werkgever dit wel voor je regelen), zodat je geen fysieke klachten krijgt van het thuiswerken.

5. Maak goede afspraken

Als je thuis werkt, is het fijn om te weten hoe je ingewerkt gaat worden. Vragen stellen gaat nu iets lastiger, dan wanneer iemand bij je in dezelfde ruimte zit. Spreek daarom af wie je vragen mag stellen en hoe. Kun je ze altijd mailen, chatten of appen? Of spreek een bepaald uur af waarin je dagelijks vragen kan stellen. Maak ook afspraken over werktijden, pauzetijden en jouw bereikbaarheid buiten werktijd. Zo weet je precies wat er van jou verwacht wordt.

6. Houd je aan de corona-maatregelen

Mag je (soms) toch op kantoor werken om ingewerkt te worden? Of werk je op locatie, bijvoorbeeld bij een klant? Houd je dan altijd aan de corona-maatregelen. Vraag ook of jouw organisatie aanvullende maatregelen heeft. Misschien moet je een mondkapje op tijdens het werk of heeft het bedrijf looproutes gemaakt in het pand.

7. Neem een actieve houding aan

Heb je even niets te doen? Heb je vragen? Heb je zoveel werk dat je niet weet waar je moet beginnen? Omdat je thuis zit hebben jouw collega’s/leidinggevende geen zicht op hoe het met je gaat. Daarom moet je zelf aan de bel trekken wanneer je ergens niet uit komt. 

8. Neem zelf initiatief

Normaal spreek je collega’s op een informele manier bij het koffiezetapparaat of als je ze tegenkomt in de gang. Thuis gebeurt dit niet (dat zou ook een beetje gek zijn 😉). Hoe leer je je nieuwe collega’s dan toch persoonlijk kennen? Plan een koffie- of lunchafspraak in. Zo is het duidelijk dat het niet alleen een zakelijke afspraak is, maar je ook op een informele manier de ander wil leren kennen. En daarnaast is het ook gewoon gezellig om samen te lunchen of koffie te drinken, dan dat je dat alleen doet op jouw thuiswerkplek.

9. Vraag feedback

Voor je het weet is jouw proeftijd voorbij. Als je vanuit huis werkt, krijg je minder feedback van jouw omgeving. Je hoort niet tussendoor hoe het gaat of merkt het niet non-verbaal als ze ergens ontevreden over zijn. Vraag daarom zelf feedback, zodat je weet of je op de goede weg zit.

10. Leg de lat niet te hoog voor jezelf

Een nieuwe baan is altijd wennen. En al helemaal als je start in zo’n rare tijd. Leg daarom de lat niet te hoog voor jezelf.

Heb jij die leuke nieuwe baan nog niet gevonden, maar zou jij graag deze tips in de praktijk toepassen? Kijk hier of er een leuke vacature voor jou online staat.

Gerelateerde artikelen

Blog: sollicitatiegesprek tijdens corona
Het solliciteren voor een nieuwe baan is in coronatijd ook een flinke uitdaging. Vandaar dat we hiervoor ook een aantal tips op een rij hebben gezet. Deze lees je in ons blog. 

Blog: hoe vind je snel geschikte vacatures
Sta je nog helemaal aan het begin van je zoektocht naar een nieuwe baan? Ontdek dan in deze blog hoe je snel geschikte vacatures vindt.