12 april 2021
0 0 0
WAB proof payrollen checklist

Payroll en de WAB: wat is er veranderd?

De Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) zou een schok teweeg brengen op de arbeidsmarkt. Hiermee werd voorgoed afgerekend met de disbalans tussen vast en flexibel. Zo was het idee tenminste. Inmiddels zijn we een jaar verder en kunnen we voorzichtig de balans opmaken. Is er echt zoveel veranderd, of zijn het voornamelijk extra regeltjes?

Vooropgesteld is dit natuurlijk een lastig jaar om te analyseren. Vlak na het intreden van de WAB werd de wereld opgeschrikt door een pandemie die de hele economie vloerde. Maar toch nemen we een kijkje in de veranderde regelgeving en het effect daarvan op payrollen.

Payroll als erkende dienstverlening: waar moet je op letten?

Een van de grootste veranderingen is het erkennen van payroll als een opzichzelfstaande dienstverlening. Het valt niet langer onder uitzenden en kent eigen regels. Omdat sommige van die regels doorwerken in de kostprijs is het extra belangrijk om vooraf vast te stellen of er echt sprake is van payrollen. De 2 criteria die dat bepalen zijn: allocatie en exclusiviteit. Kortgezegd komt het erop neer dat wanneer de ondernemer zelf een medewerker aandraagt en deze exclusief bij hem gaat werken er sprake is van payrollen. En dat dus de payrollregels gelden.

De regels van payrollen

  1. Arbeidsvoorwaarden en gelijke rechtspositie
  2. Ook een eigen pensioen
  3. Transitievergoeding vanaf de 1e werkdag
  4. 3 tijdelijke contracten in maximaal 3 jaar
  5. Hogere WW-premie

Regel 1: Arbeidsvoorwaarden en gelijke rechtspositie

Payrollmedewerkers hebben sinds de start van de WAB meer rechten gekregen. Ze vallen niet meer onder de uitzend-cao, maar ontvangen dezelfde arbeidsvoorwaarden als medewerkers in eigen beheer. Denk daarbij aan een 13e maand, bonusregeling/winstuitkering, het aantal vakantiedagen en een adequaat pensioen. De de cao en/of het arbeidsvoorwaardenreglement van de ondernemer zijn hiervoor uitgangspunt. Het is daarom erg belangrijk dat een payrollpartner op de hoogte is van alle cao’s en eventuele wijzigingen direct doorvoert. Helaas is afgelopen jaar gebleken dat dit in de praktijk bij verschillende partijen nog wel eens problemen oplevert.

Regel 2: Ook een eigen pensioen

Nu payroll niet meer onder uitzenden valt, is het niet meer mogelijk om aan te sluiten bij het uitzendpensioenfonds StiPP. Payrollkrachten doen daarom mee in de pensioenregeling die voor de medewerkers van de ondernemer geldt. Of ze krijgen een gelijkwaardige pensioenregeling. Pensioenfondsen staan echter niet te springen om deze extra aansluitingen. Omdat het niet altijd duidelijk is of de payrollkracht wel echt in dat pensioenfonds thuishoort en dat lastig is om te testen. Als payrollorganisatie moet je hier veel kennis voor in huis hebben.

Een andere mogelijkheid is het door de payrollpartij zelf aangeboden pensioen. Dit pensioen moet wel aan enkele voorwaarden voldoen. Zo moet het tenminste voorzien in een ouderdoms- en nabestaandenpensioen, geldt er een wettelijke minimum opbouwpercentage en moet de medewerker vanaf de 1e werkdag pensioen opbouwen.

Regel 3: Transitievergoeding vanaf de 1e werkdag

In de meeste gevallen heeft een medewerker bij ontslag of het niet verlengen van een arbeidsovereenkomst recht op een transitievergoeding. Voorheen moest een medewerker 2 jaar in dienst zijn geweest om recht het hebben op deze vergoeding. Maar onder de WAB bouwt de medewerker al vanaf de 1e werkdag transitievergoeding op. Dus ook wanneer het ontslag plaatsvindt in de proefperiode of na slechts enkele maanden werken.

Per gewerkt jaar heeft de medewerker recht op een 3e van het bruto maandsalaris. Is het dienstverband korter dan een jaar, dan wordt het bedrag naar rato berekend aan de hand van de duur van het dienstverband. Voor jou als ondernemer is het verstandig om er alvast rekening mee te houden dat je in de toekomst een transitievergoeding moet uitbetalen. In het geval de medewerker ontslag krijgt zonder aantoonbaar verwijt.

Regel 4: 3 tijdelijke contracten in maximaal 3 jaar

De periode waarin tijdelijke contracten geboden mogen worden, is verlengd van 2 naar 3 jaar. Dat betekent dat het mogelijk is om 3 tijdelijke contracten in maximaal 3 jaar aan te bieden. Wanneer een medewerker daarna nog in dienst blijft, krijgt deze een vast (onbepaalde tijd) contract.

Regel 5: Hogere WW-premie

Voor medewerkers met een dienstverband voor onbepaalde tijd betaal je als ondernemer minder WW-premie. Om te stimuleren zoveel mogelijk mensen zelf in vaste dienst te nemen. Dit lijkt (en is) een fijne bijkomstigheid wanneer je zeker weet dat je personeel aan je wilt binden. Wanneer je echter niet zo zeker bent en je nog graag de mogelijkheid houdt om tijdelijke contracten aan te bieden, betaal je daar een 5 procentpunt hogere premie voor.

Conclusie

Kortom de kosten voor het flexibel inzetten van personeel zijn het afgelopen jaar wel iets opgelopen door de nieuwe regelgeving. Ook is het voor payrollpartijen een flink pittigere klus geworden om alles volgens de juiste wet- en regelgeving gedaan te krijgen. Het kiezen van een goede payrollpartner is daarom extra belangrijk geworden. Dankzij de gelijke arbeidsvoorwaarden is er geen verschil meer op de werkvloer tussen personeel in eigen beheer en payrollkrachten. Dit kan het teamgevoel en de betrokkenheid bij het bedrijf alleen maar vergroten.

Door de ingewikkelde wet- en regelgeving is een goede partner deze (extra) kosten meer dan waard. Je krijgt namelijk:

  • Zekerheid dat de medewerker krijgt waar hij recht op heeft, qua arbeidsvoorwaarden en pensioen;
  • Een sparringpartner die alle juridisch lastige zaken voor je regelt;
  • Een automatisch spaarpotje voor transitievergoedingen;
  • Rust, omdat je geen omkijken meer hebt naar administratie of het betalen van loon;
  • Hulp wanneer je te maken krijgt met ziekte op de werkvloer. 

Wil je alvast weten met welke voorwaarden je volgens de bij jou geldende cao rekening moet houden? Neem dan een kijkje op jigler.nl/cao. Hier vind je alle in Nederland geldende cao's voor uitzenden en payroll. 

Vrijblijvend sparren met een specialist
Afspraak maken

Een goed gesprek met iemand die alles weet over personeel, payroll en uitzenden. Meer weten over de mogelijkheden en dienstverlening? Moeilijke vragen? Een aanbod vergelijken? Wij komen graag en vrijblijvend bij je langs!

Verplichte velden

Gerelateerde artikelen

Blog: Personeel in eigen beheer nemen, 8 meestgestelde vragen van ondernemers
Overweeg jij om personeel in eigen beheer aan te nemen? Wij hebben een lijst gemaakt met de meestgestelde vragen van ondernemers. Zo weet jij precies wat er bij personeel in eigen beheer komt kijken.

Blog: Personeel erbij, welke opties zijn er?
Denk jij als ondernemer na over het aannemen van jouw eerste medewerker? Dat kan op verschillende manieren met elk voor- en nadelen. Wij hebben alles over personeel aannemen uitgewerkt in een handig artikel.